sarasvensson

Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av Sara - 25 augusti 2011 19:00

Hej på er, och tusen tack för alla fina gratulationer! Jag har inte bloggat på några dagar nu. Jag har ju nyss börjat nian, vilket betyder sista året i grundskolan innan nian, och det är såå mycket att göra! Jag har redan börjat få en massa läxor och uppgifter jag ska göra. Det kommer att bli ett intensivt år när det gäller skolan, och jag kommer kämpa, för att få de beygen jag vill! Nian är ett viktigt år, då jag redan i början av nästa år, ska söka till gymnasiet första gången. Bloggen kommer att hamna lite utanför mitt liv ett tag nu. Jag älskar att blogga och tycker att det är bland det roligaste som finns! Jag kommer absolut inte att sluta blogga, men jag känner att jag har så otroligt mycket att göra, så bloggen kommer i andra hand. Självklart uppdaterar jag när jag har tid till det!


Nu till min födelsedag:) Det var ju i tisdags, så jag är några dagar efter nu. Dagen inna, på måndagen den 22e, så fick jag fina presenter på posten, av Maria och Ida!


Födelsedagskort, massa bilder och brev!...


 

...och snygga silversiluetter! Tack så hemskt mycket:)


Den 23e var ju andra dagen i skolan. När syster och jag kom hem var mormor redan här, och kort därefter kom även mamma och pappa hem från jobben. Det är alltid en speciell känsla att fylla år, tycker jag! Det blir liksom som sin egna dag! :) Det blev fika och presentöppning på altanen!


 

FINA blommor fick vi av mormor! Tack!


Nu till det jag fick!:)....


3 fina kort!


Pippi-tröja!! Hur mysig som helst!! Använde den faktiskt idag:)


:D!!! Snart köper syster och jag systemkamera!!!


Almanacka! Vi beställde från en sida på nätet (där man designar sin egen), så jag hade full koll på hur den såg ut:) Bilden på Timoteij har jag satt dit efteråt.


Jag valde rosa tema inuti, plus oradat:) Hur grymt som helst att ha en egendesignad almanacka!


Fina Cissi och jag på baksidan♥ Tusen tack för allmanackan!!


Thomas Sabo smycke. Har önskat mig ett sånt här jätte länge, men det är så ruggigt dyrt!! Tusen tusen tack♥ Berlocken har jag valt helt själv:) Visst är den fin!?


Fick ett fint kort från kusinerna på posten idag, TACK, gulliga ni!:)


Fick även en massa fina och gulliga saker till min mejl!:)


   

 

   


Tusen tack, Julia!!!


Nu väntar släktkalas på lördag....!! Med farmor, farfar och kusinerna. Mycket förberedelser till det, men det ska bli såå kul!! Hoppas att ni har det underbart, allihopa♥ Och hoppas att erat läsår börjat riktigt bra!:) Massor av kramar!

Av Sara - 25 augusti 2011 18:22

Hejsan! Jag heter Sanna och är den andra gästbloggaren när på Saras blogg:).

Jag är 16 (17 i höst) jordsnurr och bor i Norrköping där jag läser andra året på medieprogrammet. Om det är någon som tycker sig känna igen mig så kan det vara för att jag varit med på några (mer eller mindre smickrande) bilder här på bloggen eftersom jag känner Sara även utanför bloggen.


Jag är här för att berätta om ett av mina stora intressen, nämligen foto. Kommer visa lite enkla tips och tricks om hur du gör för att få så snygga bilder som möjligt, saker som är bra att veta om foto i allmänhet och försöka ge er lite inspiration. Redigering (i ett program som heter Photoshop) är också ett av mina intressen eftersom det hör ihop mycket med själva fotandet. Kommer förhoppningsvis kunna visa lite av det också.:D


De allra flesta bilderna som jag kommer att visa är fotade av mig. Ni ser vilka det är då de är markerade med "Copyright by Sanna". Dessa bilder är fotade med min kära livspartner/systemkamera Nikon D80 med objektivet 18-135 mm.


I detta inlägg kommer jag gå igenom lite grundläggande tips när du fotar och några viktiga "fel/missar" man lätt gör. För er som är lite mer erfarna vet säkert redan allt detta, så för er blir det bara repetion.


Jag kommer alltså visa hur jag menar med hjälp av två bilder till varje tips. Den ena bilden (till vänster med en "timme ner") visar hur det inte ska vara och den andra visa hur det ska vara. Självklart menar jag inte att ni ska ha exakt likadana bilder som jag utan de är till för att ni ska förstår hur jag menar.


Då kör vi!


1. Kapa ej


Tänk på att inte kapa av något viktigt i bilden. Som t.ex Bilden nedan där fötterna inte kom med i bilden. Ett fel som många gör är att de har alldeles för mycket luft över huvudet på personen. Förstör istället att se till så att det är lika mycket luft under personen du fotar som över. Då blir det en bättre balans i bilden. Detta gäller även när du fotar människor, såsom djur (inte snyggt att kapa ett öra av kaninen t.ex), väntar, möbler, ja i princip allt!


2. Kontrast


Detta gäller alla olika slags bilder, inte bara närbilder. Tänk på färg och kontraster! Fota t.ex Inte en grå-grön fjäril i grå-grönt gräs för då ser man knappt var fjärilen är någonstans. Försök istället hitta färger som kompletterar varandra (alltså färger som är olika varandra). Då syns motivet, i detta fall fjärilen, bättre.


3. Bakgrund


Detta tipset liknar det förra. Glöm inte att tänka även det som är bakom motivet, alltså bakgrunden. En rörig bakgrund gör att man inte riktigt vet var man ska titta. En husvagn är kanske inte den vackraste bakgrunden...:P


4. Horisont


En fel som många gör men som är enkelt att göra något åt. Kolla så att horisonten är rak innan du klickar av bilden! Inget som man kanske tänker på först, men så irriterande när man sedan ser att bilden var jättefin men att horistonen var sned.


Tips! Om man tycker det blir tråkigt med bara en rak horistont så kan man prova att vrida lite på kameran så att horisonten blir rejält sned. Alltså så att det syns att det var meningen att den skulle vara sned och inte ett misstag.


5. Gå nära


Detta gäller mest vid närbildsfotografering, t.ex blommor eller insekter. Om man fotar för mycket saker i en och samma bild (t.ex. massor av blommor som ser likadana ut) så blir det ett rörigt intryck. Försök istället att fokusera på några färre blommor.


Om du har en systemkamera så är det enkelt att zooma utan att det blir oskarpt, så för er; utnyttja zoomen! För er som fotar med digitalkamera eller mobil, zooma inte så mycket då det oftast blir oskarpa bilder (den unbyggda zoomen i en digitalkamera har inte lika bra kvalitet som en systemkamera). Gå istället så nära ni kan med kameran.


Men den allra viktigaste regeln är; Fota det du vill, hur du vill, detta var bara tips på hur man brukar få bra bilder. Det viktigaste är att DU tycker det är roligt och att DU är nöjd.


Hoppas att ni har lärt er något, om ni orkade läsa hela texten vill säga:P


Ut och fota med er så ses vi nästa torsdag.


Puss och kram, skumbanan :)


Sanna


Presentation


Namn: Sara Christina Svensson

Ålder: 15, fyller 16 i augusti

Född: Jönköping

Bor: Gudhem

Familj: Mamma, pappa, storebror och tvillingsyster, två kaniner

Gör: Börjar på floristprogrammet till hösten, JB Jönköping

Fråga mig

48 besvarade frågor

Omröstning

Vem är din favorit i One Direction?
 Louis
 Liam
 Harry
 Niall
 Zayn

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards