sarasvensson

Alla inlägg den 9 maj 2011

Av Sara - 9 maj 2011 19:45

Idag var det oömma kläder som gällde!, så det fick bli jeanstights, linne, t-shirt och munkjacka. Till det, gympaskor och vårjacka. 


Nu ska jag bege mig ner till tvn! Ha en fin kväll ♥ Puss! 

Av Sara - 9 maj 2011 19:29

Idag var jag inne i stan hela dagen. Alla kommuns åttor, är inbjudna till en så kallad "Säkerhetsdag", som äger rum på motorstadion inne i falköping, och idag var det våran tur! :) Jag visste inte alls var vi skulle göra, än att det verkade som att vi skulle åka moped och gå in i ett brinnande litet hus (!). Jaja, nog om det :) Bussen rullade från Gudhem vid halv nio, så strax efter det, var vi framme på motorstadion. Det första vi gjorde, var att få en kort genomgång/föreläsning om mopedförsäkringar, vilket kan vara till mycket bra hjälp, nu när man börjar närma sig femton;) Haha! En mycket bra och lärorik föreläsning! Vi fick också se på en film, där två ungdomar dog i en kraftig olycka, pga. av att dem hade varit alkoholpåverkade. Så trist att se, men ändå myckt lärorik, då jag tror alla, tog till sig av filmen, och hur viktigt det faktiskt är att till exempel knäppa moppehjälmen, vara trygg och lugn i trafiken och inte minst ha alkohol i kroppen.


Det var första stadionen det:) Nästa stadion, som vi gick till var en ambulandsstadion, där en sjuksköterska vid namn Anders, stod och väntade på oss. Vi fick genomgångar av massor av viktiga saker, och sen så fick vi också träna på att ta loss en mopedhjälp på andra, vid livsviktiga sittuationer. Mycket bra att ha med sig det! Därefter begav vi oss till en utav motorstadions motorbanor för moped-åkning! Idag var det första gången jag åkte moped i hela mitt liv, och jäklar, var kul det var! :) Jag trodde sannerligen att det skulle vara betydligt svårare, och mycket läskigare, än var det faktiskt var. Vi fick en noggrann genomgång på banan, som vi skulle åka. Och sedan var det bara att köpa! :) Vi åkte i olika grupper, med 5 mopedåkare i varje grupp. Sammanlagt fick jag åka hela 9 varv runt en bana, kanonkul! Nu är jag säker :) Jodå, visst ska jag ha en EU-moppe!! :)


Efter mopedåkningen, var det dags för lunch, som vi faktiskt avnjöt utomhus, eftersom vädret var helt underbart! Solen har skinit hela dagen och vi hade sannerligen tur med vädret :) Helt underbart! Till lunch åt vi en mycket god kycklingsallad. Är faktiskt inte så mycket sallader och sådant, men oj, vad god den var! :) Efter lunchen satt vi utomhus, och fick en mycket bra föreläsning om dels droger och alkohol, men också lite mer repetion från tidigare stationer, vilket alltid är bra! Vi fick också lite allmänn info av en polis, som också ytterliggare informerade kring allt om mopeder. Mycket intressant!


Sist på dagen, begav vi oss till en brandman, vid namn Göran. Där var det dags för tre olika brandövningar! Jag hatar verligen sådanna övningar, men jag gjorde självklart mitt bästa! :) Första övningen, var att lägga över en brandfilt på rätt sätt såklart, på en brinnande docka. Syster och jag hjälptes åt :) Därefter släckte vi en eld, med hjälp av en brandsläckare med skum. Lätt som en plätt! :) Sista övningen var att bege sig in i ett brinnande hus, för att hämta ut samma tygdocka, som vi la på brandfilten på. Det var en två och två-övning, så syster och jag gjorde det tillsammans :) Usch, var rädd jag var innan! Jag tänkte inte så mycket på att jag var där inne, utan på att istället klara av uppgiften. Man såg ingenting pga. all den jäkla rök! Och sen sved det som attans i ögonen! Usch! :) Men men, syster och jag klarade av uppgiften och vi fick ut dockan, ur det brinnande lilla huset :) Härligt! 

Av Sara - 9 maj 2011 15:58

 

 

Dessa tre bilder från symbolisera mitt liv just nu!!;) Vi har det underbart är hemma! Solen skiner och det är ruggigt varmt. Idag har jag varit inne i stan hela dagen, berättar mer om det senare! Nu blir det långpromenad med syster! Hörs sen ♥, puss!

Presentation


Namn: Sara Christina Svensson

Ålder: 15, fyller 16 i augusti

Född: Jönköping

Bor: Gudhem

Familj: Mamma, pappa, storebror och tvillingsyster, två kaniner

Gör: Börjar på floristprogrammet till hösten, JB Jönköping

Fråga mig

48 besvarade frågor

Omröstning

Vem är din favorit i One Direction?
 Louis
 Liam
 Harry
 Niall
 Zayn

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards